BUS++
Toggle navigation
รายละเอียดงานวิจัย
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิตติพงษ์ โสภณธรรมภาณ
ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.กิตติพงษ์ โสภณธรรมภาณ
ชื่องานวิจัย(Article thai):
ชื่องานวิจัย(Article english):
ชื่อวารสารที่ตีพิมพ์(Journal thai):
ชื่อวารสารที่ตีพิมพ์(Journal english):
บทคัดย่อ (Abstract):
Purpose The purpose of this paper is to develop a comprehensive research framework for understanding the adoption of techno‐relationship innovations. The second purpose is to examine the factors influencing the adoption of electronic customer relationship management (eCRM) applications. Design/methodology/approach Existing adoption models were discussed and merged. Twenty potential determinant factors were proposed and a survey was conducted using a self‐administered questionnaire. Data were collected from 508 manufacturing small and medium manufacturing enterprises (SMEs) in Thailand. Hypotheses were tested using discriminant analysis. Findings The research framework was validated. Seventeen factors have the ability to discriminate between eCRM adopters and non‐adopters. However, multivariate statistical analysis suggests that 12 factors have acceptable discriminate power and should be given priority. The top five influential factors are compatibility, industry pressure, customer pressure, subjective norm, and attitude. Research limitations/implications The study proposes a comprehensive research model for examining the adoption of techno‐relationship innovations. The model covers 20 factors from individual, technological, organisational, and environmental contexts. The empirical investigation is based on an Asian perspective but the research model is equally applicable in other countries. Practical implications The findings offer guidance to government/private agencies and technology suppliers who wish to encourage the adoption of the application of eCRM and its relevant components among manufacturing SMEs. Originality/value The concept of techno‐relationship innovation is introduced. The study suggests an inclusive way to understand factors influencing the adoption of techno‐relationship innovations.
ผู้วิจัยร่วม(Authors):
Sophonthummapharn, Kittipong
ลิงค์ฐานข้อมูลที่เผยแพร่:
ลิงค์ฐานข้อมูล
ข้อมูลการเผยแพร่ (Journal Infomation)
เผยแพร่ระดับ:
ระดับนานาชาติ
ระดับชาติ (TCI)
ปีเผยแพร่:
2552
2567/2024
2566/2023
2565/2022
2564/2021
2563/2020
2562/2019
2561/2018
2560/2017
2559/2016
2558/2015
2557/2014
2556/2013
2555/2012
2554/2011
2553/2010
2552/2009
2551/2008
2550/2007
2549/2006
2548/2005
2547/2004
วันที่เผยแพร่:
วันที่ได้รัการอนุมัติ:
เลขที่ ISBN / ISSN / DOI:
ปีที่พิมพ์ - ฉบับที่ – หน้า:
×
Logout
คุณต้องการออกจากใช่หรือไม่